2012. október 15., hétfő

Helper (1)

Azért adtam sorszámot ennek a posztnak, mert úgy gondolom a helper témára még vissza fogok térni. És lehet, hogy akkor már teljesen másképp fogok tekinteni erre a rendszerre, mint most.
Tehát, a helperek segítők, azaz kb. háztartási alkalmazottak. Bevásárolnak, főznek, hozzák-viszik a gyerekeket. Elsősorban a Fülöp-szigetekről idejövő nők. A Fülöp-szigeteken az átlagnépesség annyira szegény, hogy a nők Hongkongba (de máshova is) elmennek helpernek. Otthon hagynak egy férjet, gyerekeket. Itt dolgoznak, nevelik más gyerekeit, küldik haza a pénzt és évente egyszer hazamehetnek szabadságra. A jó fej munkáltatók kétszer is hazaküldik őket.
Az egész nekem iszonyúan megrázó;  valaki otthon hagyja a gyerekét, és más gyerekét neveli, mert azért megfizetik. Máshonnan nézve, valakinek azért lesz gyereke, hogy majd nevelhesse az unokáit. Mert a gyerekeit a szülei nevelik. És akkor az is kérdés, hogy a munkanélküli férjek közben mire is költik el a hazaküldött pénzt.
És itt van ez a sok nő, akik csuda vidámak, nagyon kedvesek és hihetetlenül gyerekszeretőek. Talán ezért is működik jól ez a rendszer, látom őket a rájuk bízott gyerekekkel a játszótéren. És sokszor azt is látom, hogy a helper játszik a gyerekkel, miközben az anyuka ül a padon. Vagy sétál a család, a helper tolja a babakocsit, a szülők meg mellette. És ami nekem végképp elképzelhetetlen, mennek haza a játszótérről, kislány fogja a helper kezét, az anya pedig mellettük sétál. 
És minden család helperrel él, az is, ahol egy gyerek van és csak az apa dolgozik. 
Borit szerettem volna elvinni gyerekfoglalkozásra. Itt a foglalkozások életkori sávokra vannak osztva, Bori sávjában Juli nem mehet be. Viszont Borit egyedül nem engedhetem be a foglalkozásra. Amikor kérdeztem a foglalkoztatót, hogy mit tud ajánlani erre a helyzetre, ezt a választ kaptam: Find a helper. 
Én viszont, pillanatnyilag nem bírom elképzelni, hogy összeköltöznénk valakivel, azért, hogy nevelje a gyerekeinket és ellássa a háztartást.


5 megjegyzés:

  1. nekem az is sokkolo volt, hogy milyen sok helper el hong kongban. hetvegenkent latni a helpereket a setaloutcan, parkokban piknikezni.

    a temaban tudom javasolni a mammoth c. filmet, ami tobbek kozott egy helper dramajat is feldolgozza. http://www.imdb.com/title/tt1038043/

    udv,
    gab

    VálaszTörlés
  2. Angliában is egy fülöp-szigeteki takarítónő volt, Gloria, aki az otthon maradt családját tartotta így el... Mondjuk a gyerekek nem rá voltak bízva, hanem mindig az aktuális au-pairre. Ivo nem véletlenül mondta egyszer félálomban az anyjának esti puszinál, hogy "Kinga".
    Viszont a nap közbeni hozás-vivés logisztikájának megoldásához nem rossz egy kis segítség. Mondjuk ettől még nem kellene veletek is laknia.

    VálaszTörlés
  3. Ez nekem is annyira furcsa volt Izraelben, sokára esett le, hogy aki a babakocsit tologatja, az nem a mama és a nagymama, hanem a babysitter. Fülöp-szigetekiek ott is voltak.

    Kérdések:
    1. itt mindenki kőgazdag?
    2. Dolgoznak a nők?
    3. Itt is érvényes az egyke-policy?
    4. Nem lehetne kikapcsolni az írásellenőrzőt?

    VálaszTörlés
  4. Válaszok:
    1. Nem, azt hiszem nem. De a helperek nagyon olcsók; kb. 400 euró munkabér + ellátás.
    2. Szerintem sokan dolgoznak, a helperek leginkább ezért vannak.
    3. Azt hiszem nem. A special administrative region státusz szerint 50 évig minden marad a régiben. A külügyi és a hadügyi kérdéseken kívül mindenben önálló.
    4. Kikapcsoltam.

    VálaszTörlés
  5. Ja igen, Bori is állandóan azt hiszi, hogy a helper a gyerekek anyukája. Még nem világosítottam fel.

    VálaszTörlés