2012. október 24., szerda

Környezetvédelem, környezettudatosság

Valami, amiben Magyarország jobban áll.
A helyi legolvasottabb angol napilap - The Standard - számolt be pár napja egy itteni környezetvédelmi kutatás eredményéről. Ennek egyik megállapítása - amit én is tapasztaltam -, hogy a legtöbb csomagolóanyagot a pékségek használják. Ha ugyanis valaki vesz két péksüteményt, akkor három zacskóba rakják el; a két péksüti kerül egy-egy zacskóba, plusz a két zacskót még egy zacskóba teszik. 
A környezettudatosság hiánya azonban nem merül ki ennyiben.
Bármelyik boltban adnak műanyag zacskót, igaz előtte sokszor megkérdezik. De nem mindig. A nagy szupermarketek egy helyi rendelet értelmében minden megvásárolt zacskóért 50 centet (kb. környezetvédelmi díj) számítanak fel. Az említett kutatás szerint ez olyan aprópénz, amely eszébe sem juttatja a vásárlónak, hogy másképp is lehetne bevásárolni. Ha előre csomagolt felvágottat veszek, vagy a fagyasztóból valamit, azt a pénztáros automatikusan beleteszi egy kis zacskóba.
Sok helyen van szelektív hulladékgyűjtő (pl.: parkokban), de kukaszigetet sehol nem láttam még. A szállodában minden szemét egy helyre megy, én nagy nyögve dobom ki a műanyagot, papírt a többi szeméttel együtt.
Találtam már környezetbarát mosószert, mosogatószert, igaz, az expatoknak szánt boltban, nem az átlagember szupermarketében.
A légkondi eszement használatáról már volt szó, személyes kedvencem, amikor a boltot úgy lehűtik, hogy ki kell nyitni az ajtaját az utca felé, hogy valami meleg is bemenjen. (Amerikában ugyanezt láttam, szóval nem helyi sajátosság.)
A légszennyezettség nagyon magas, legalábbis Hong Kong Islanden. Mi a kilencediken lakunk, de nem nagyon szellőztetek, mert rémes szagok jönnek be. Az összes gyerekes expat vagy a sziget déli csücskénél lakik, vagy másik szigeten, ahol jobb a helyzet. A helyi vélemények pedig megoszlanak; ha Hongkongban a legmagasabb a várható élettartam pillanatnyilag a Földön, akkor mi a baja a környezetvédőknek? A szakértő válasza frappáns volt - ha minden így megy tovább, akkor az itt élők gyerekeinek várható élettartama már nem lesz a legmagasabb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése